آرزوی انقلابی

یادداشت های یک #بسیجی

آرزوی انقلابی

یادداشت های یک #بسیجی

آرزوی انقلابی

آشنایی با زبان برنامه نویسی C


با توجه به اینکه زبان C برای برنامه نویسی بسیاری از میکروکنترلرها (به عنوان مثال ARM ،PIC Arduino ،AVR و ...) مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سهم زیادی در توسعه سایر زبان های برنامه نویسی (از جمله ++MATLAB ،Java، C# ،PHP ،C و ...) داشته، دارای اهمیت بسیار زیادی است. بر همین اساس؛ بر آن شدیم تا به آموزش زبان برنامه نویسی C بپردازیم. خواه شما تجربه برنامه نویسی داشته باشید یا نه؛ این آموزش برای همه کسانی که مایل به یادگیری زبان برنامه نویسی C هستند تدوین شده است.

مقدمه

زبان برنامه نویسی C، یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که می توان چگونگی کارکرد ماشین ها را توسط آن شبیه سازی و برنامه ریزی نمود. درک کردن اینکه حافظه کامپیوتر چگونه کار می کند، یکی از جنبه های مهم زبان برنامه نویسی C است. با اینکه C را می توان به عنوان یک زبان یادگیری دشوار در نظر گرفت ولی درحقیقت C یک زبان بسیار ساده با قابیت های بسیار زیادی است.

C یک زبان کاربردی رایج برای بسیاری از برنامه ها همچون Windows، مفسر پایتون، گیت (Git) و بسیاری از نرم افزارها و کاربردهای دیگر است. C یک زبان کامپایل شده است؛ این بدین معنی است که برای اجرای آن کامپایلر (به عنوان مثال Code::Blocks یا Visual Studio) باید کدی که ما نوشته ایم را بگیرد، آن را پردازش کند و یک فایل اجرایی ایجاد نماید.

در این آموزش از نرم افزار Code::Blocks استفاده خواهد شد. نرم افزار مورد نظر را از وب سایت توسعه دهنده براساس نوع سیستم عامل با کلیک بر روی این لینک می توان انتخاب و دانلود نمود. ما فایل codeblocks-17.12mingw-setup.exe را دانلود ونصب نموده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه انواع محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار به این لینک مراجعه نمود.

اولین برنامه ما

برای ایجاد یک پروژه جدید مطابق تصویر زیر گزینه Create a new project را انتخاب می کنیم:

ایجاد پروژه جدید

سپس در صفحه باز شده Console application را انتخاب کرده و بر روی Go کلید می کنیم:

ایجاد پروژه جدید

صفحه بعدی، صفحه خوش آمد گویی است که برای رد شدن از آن بر روی Next کلیک می کنیم:

ایجاد پروژه جدید

صفحه جدید مربوط به انتخاب زبان برنامه نویسی است. در این صفحه زبان C را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک می کنیم:

ایجاد پروژه جدید

در صفحه بعد عنوان پروژه و مسیر ذخیره سازی آن را انتخاب می نمائیم و مجددا بر روی Next کلیک می کنیم:

ایجاد پروژه جدید

نهایتا در صفحه پایانی کامپایلر GNU GCC Compiler را انتخاب کرده و بر روی finish کلیک می کنیم:

ایجاد پروژه جدید

تا به اینجا پروژه خود را ایجاد کرده ایم. اکنون برای نوشتن برنامه ای که مدنظر داریم از منوی درختی برنامه ایجاد شده، مطابق تصویر زیر دوبار بر روی فایل main کلیک می کنیم:

برنامه نویسی

برنامه نوشته شده:

اولین برنامه ما

برای اجرای برنامه از منوی Build گزینه Build and run یا کلید F9 را می فشاریم.  هر برنامه در زبان C برای تفسیر کد نوشته شده از کتابخانه ها استفاده می کند که قابلیت اجرای توابع ضروری را برای ما فراهم می سازند. برای مثال، یکی از توابع پایه به نام printf که خروجی را بر روی صفحه نمایش چاپ می کند در هدر فایل stdio.h تعریف شده است.
برای افزودن قابلیت اجرای دستور printf به برنامه ما، باید دستورالعمل زیر را به خط اول کد خود اضافه کنیم:
<include<stdio.h#
دومین بخش از کد، در حقیقت مربوط به بخش واقعی برنامه ای است که ما می خواهیم آن را بنویسیم. کد اولی که اجرا خواهد شد، همواره در تابع main مستقر می باشد.
}()int main
  ... our code goes here
{
کلید واژه int حاکی از آن است که تابع main یک عدد صحیح را در خروجی نشان می دهد (یک عدد ساده). اگر برنامه ای که نوشته ایم به درستی کار کند، عددی که در تابع اشاره شده با دستور return نوشته ایم را بازخواهدگرداند. در صورتی که بخواهیم اعلام کنیم که برنامه ما به درستی کار می کند، باید عدد 0 در خروجی بازگردانده شود. اگر در خروجی عددی بزرگتر از 0 بازگردانده شود به این معنی خواهد بود که برنامه ما دچار خطا شده است.
;return 0
لازم به ذکر است که هر خط برنامه نوشته شده با زبان C باید به سمی‌کالن (;) ختم شود. با قرار دادن این کاراکتر، کامپایلر متوجه خواهد شد که باید خط جدیدی شروع شود.
خروجی برنامه نوشته شده پس از کامپایل به صورت زیر خواهد بود:
Hello World!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی